Verkning avklarad!

Hovformsspeciallisten, eller Helen som hon heter, kom idag som planerat. Jag hade innan tagit in Hymra i stallet och spolat benen. Hon reagerade inte alls på spolningen vilket gjorde mig jätteglad! Men sen när vi gick in i rundcorallen för att Helen skulle försöka verka så gick det sämre. Hon ställde sig på bakbenen non-stop, sprang runt, sprang över oss osv. Annars brukar hon vara snäll vid verkning men vi tror att det är strålrötan som ställer till det (hon är rejält angripen nu). Helen tog nåt rasptag på höger fram, nåt på vänster fram, nåt bak och fortsatte så. När Hymra förstod att det inte handlade om nån behandling och att vi skulle låta strålen vara så lungnade hon ner sig. Då kunde till och med jag sätta mig ner och lägga grimskaftet åt sidan! Hon fick alltså alla 4 hovar verkade, Helen visade även mig hur jag skulle verka för att hindra att hoven drar iväg framåt. Hon stoppade även i lin med kådsalva i strålfårorna och visade hur jag gjorde det.

Beroende på hur mycket jag klarar av att verka själv och hur hoven förändras så får vi se när hon kommer tillbaka igen. Det bästa vore ju om jag kunde hålla efter själv, men det är svårt att stå framför och lugna ner henne och verka samtidigt.. Jag är iallafall jättenöjd med hovformsspeciallisten, förutom att hon verkade bra så var hon otroligt duktig med Hymra! Och det är nästan det som är värt mest, för fungerar det inte mellan hovformssp. och Hymra så är det ju hopplöst - trots att h*n verkar bra.

Alla de andra hästarna stod utanför rundcorallen (i hagen) och var med henne mentalt, vilket var guldvärt! Men de sysslade med något som fick mig och Helen att börja undra lite.. Om och om igen så nuddade dem tråden med mulen (med flit), för att sen spring i panik. Och det gjorde dem, speciellt Hymris polare, massor av gånger. Jag vet inte varför och har aldrig sett det förut, men det finns säkert någon orsak till det!

/Madde

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0