Misshandel

Som vanligt så är det här mina åsikter och erfarenheter, jag anser inte att jag har mer rätt än någon annan och jag är absolut öppen för disskussion och jag vill mer än gärna höra era åsikter.

Här på bloggen så fick jag tre kommentarer, jag vet att fler försökt att kommenterat men misslyckats och jag har även fört den här disskussionen på andra platser med mer framgång. Kommentarerna här var följande:

* Jag anser att den hantering och ridning som bedrivs till 99 % i Sverige idag är misshandel. Djuret hästen används som ett redksap där tvång och positiv bestraffning är en del i vardagen. Att dra dem i munnen är misshandel, att använda sporrar och spö, att stänga in dem ensamma, att förhindra dem att bete sig narurligt.....osv...osv.....

* För mig är misshandel alla slag mot en häst, ett spö är ok att ha i handen om den används för att peka, inte för att slå. Personligen är jag emot att sporrar används, jag själv skulle aldrig göra det. Misshandel är ett kraftigt ord, men jag ser misshandel som beteende som inte är acceptabelt. Beteende som inte är acceptabelt är även att använda en sadel som hästen får ont av, att låta den få gå i för liten hage, att inte bry sig helt och fullt och tillkalla veterinär om hästen visar ohälsa, att ha hästen oskodd och rida fast den verkar bli öm i hovarna, att den inte har vatten tillgängligt, att den inte får tillräckligt med grovfoder. Men det handlar även om attityder, attityd till hästen, att inte ge den kärlek, att inte ge beröm, att inte se den som en levande varelse med behov för att må bra. Jag tycker det är skrämmande att den attityd som alltför ofta finns till hästen, fortfarande finns år 2012, att vi inte har mer kunskap om hästens känsloliv och behov. En del hästar stänger av, många hästar står ut, och de fortsätter tyvärr vara oss lojala trots att människan inte alla gånger beter sig väl

* Var har du fått uppfattningen om att otroligt många hästar blir misshandlade? Var har du sett detta?

Intressanta svar och jag håller med fullt ut! Den sista kommentaren tänker jag svara på längre ned i mitt inlägg.

Vad tycker jag är misshandel? Som tidigare talare så är det ett starkt ord, man förknippar ofta djurmisshandel med brutala misshandlar som att stoppa en raket i munnen på en hund eller att skära av benen på en häst. Men jag tror inte att man måste ta det så långt för att det skall klassas som misshandel av hästen. För det är trots allt hästen som blir utsatt och det är endast han/hon som kan avgöra när h*n blir kränkt.

Misshandel kan vara både fysisk (slag, tortyr mm) och mental (mentalt jobbiga saker). En häst som ömmar när den går och ägaren inte gör något åt det är utsatt av misshandel. Ett föl som tas från sin mamma innan han eller hon är redo för det är utsatt av misshandel. En häst som får sin mat för sällan (=magont) är även den utsatt av misshandel. Vilken inriktning man håller på med (hoppning, dressyr, NH, klicker osv.) spelar absolut ingen roll, utan det är vad man utsätter hästen för och dennes mentala reaktion på det som spelar roll. Det behöver inte heller vara något som vi människor tycker ser illa ut, utan det kan vara en sån "liten" sak som att tvinga en häst ur hagen fast den absolut inte vill av olika skäl. Den behandlingen klassar inte som "liten", utan förmodligen känner han eller hon sig riktigt kränkt.

Sen så tycker iallfall jag att i kärlekens namn så kan en kränkande behandling vara "okej". Om du kan rädda livet på din häst genom att t.ex. rycka i grimskaftet eller liknande för att hindra henne/honom från att springa rakt ut på en ordentligt trafikerad väg - så kan det vara förlåtande. Det gäller att priotera, vad är nödvändigt, vad gör man och varför gör man som man gör? Måste hästen verkligen ut ur hagen idag trots att den absolut inte vill och måste hästen verkligen hoppa över det där hindret fast han eller hon verkligen inte vill? I bland tror jag att vi måste lära oss att låta saker och ting vara istället för att bli arga och trångsynta. Framförallt så måste vi sluta att förvänta och kräva så mycket av hästen och istället lyssna mer.

"Var har du fått uppfattningen om att otroligt många hästar blir misshandlade? Var har du sett detta?"

Om vi nu tolkar misshandel som en grövre fysisk kränkning för att förenkla svaret. Jag har sett otroligt mycket häst runt om i hela sverige i olika sammanhang. Det har både varit privat, företag, träningar, tävlingar och annat. Min erfarenhet är att genom att bara åka till närmsta ridskola, verksamhet eller tävling så får man se otroligt mycket slag, sparkar, blodiga munnar och sorgsna ögon. Svordommar skriks ut både från höger och vänster och på läktaren för man folk mummla "dumma häst". Jag kan inte svara för hur vanligt misshandel är men jag vet att alldeles för många hästar har någon gång blivit utsatt för våld.

/Madde

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0