En liten tanke

När ryttarnas kommentarer efter varje träning och tävling låter "jag är missnöjd, hästen lyssnade inte på mig alls", svårdom efter svårdom hörs under träning / tävling så börjar åtminstånde jag att fundera på , varför gör ni det här? Om ridningen tagit över hästen och prioriteras som det viktigaste, om allt som betyder är att du, skall bli bättre, att du skall lyckas och att du skall vinna, så borde kanske du ta dig en liten tankeställare. Är det inte hästen som är "huvudnumret", som är det viktigaste? Skall det inte vara roligt att vara tillsammans med hästen? Vad spelar det egentligen för roll om du kommer sist eller först, är inte en runda där hästen och människan har roligt tillsammans - men kommer sist att föredra framför en runda där människan , ryttaren , får dra hästen runt banan. "Rida" hästen, och jobba den för en blå-gul rosett? Att hästen inte skulle ha gjort det om den inte hade tyckt att det var roligt tror jag inte ett dugg på. Är inte det föresten vetenskapligt bevisat nu? Vi utnyttjar hästens språk och flockbeteende istället för att lära oss det och kommunicera med honom/henne.

/Madde


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0