Ridtur

Jag har ju sagt innan att jag skall ta tag i Hymras träning nu, eller har jag sagt det föresten? Som ni vet så tränar jag inte min häst, jag har inte henne pga mitt egna ego, och jag tror inte på att man kan träna sig till vänskap. Jag tror inte på träning helt enkelt. Som att träna på att hästen skall följa en, det låter ju hur ologiskt som helst. Man kan ej träna fram vilja. Förut red jag och körde mer, men sen ville hon  inte längre, behövde en paus. Förut kanske det var fysisk träning, dvs även om hon tyckte att det var kul så gav det ju kondition. Men en vila kan för hennes del ses som mental "träning". Usch jag hatar ordet träning, men ni förstår nog hur jag menar. Hon har vuxit och utvecklats något enorm inom sig, och verkligen blommat ut. Men nu känns det som vi behöver den fysiska aktiviteten igen. För hennes egen skull och för hennes hälsa så behöver hon röra på sig för att bli lite mindre rund om magen. Naturligtvis så är det mer än fysisk aktivitet som krävs för sund hälsa. En flock i balans, utvistelse, rätt kost, motion, kroppsvård osv.

För Hymras del så kommer det att ske några förändringar. Först och främst, ingen mer havre och betfor. Hon har inget behov av detta, några av er tycker säkert att detta låter hårt men tyvärr så är detta kraftfoder inget hästen normalt behöver. Jag vill även försöka med fri tillgång på hö, men då kanske med slowfeedingnät tills vidare. I och med detta så lär hennes mage även må bättre. Jag skall också se till att hitta ett lösdrigt snarast möjligt, att Hymra ej trivs i stall är väldigt uppenbart om man träffar henne, och sen ger ju ett lösdrift henne möjlighet att vara relativt fri, inte instängd i en liten bur dvs. Hennes hovvård jobbar vi ju på, var 4-5 vecka så kommer våran hovvårdare och så skall jag underhållsverka när det behövs. En flock i balans hoppas jag även på i och med detta att jag flyttar henne till ett lösdrift! Och motion, ja hon behöver det. Vi får helt enkelt pröva oss fram och se vad vi tycker är behagligast och roligast. Pröva på allt möjligt helt enkelt.

Jag ringde stallägaren idag för att höra med honom ifall jag skulle kunna få låna ett par tömmar, svaret var posetivt så jag tänkte pröva tömkörning på ridbanan.. Man springer inte på mat, haha låter korkat men även lite sant. Och tömkörningen tyckte Hymra var kul förut! Men när jag väl möttes av en lunkandes Hymris så kändes inte tömkörningen rätt, och när jag kom utanför hagen så kändes det plötsligt väldigt rätt att försöka med en ridtur. Hymra var redo, och jag, skall jag dö så skall jag! Så Karro ställde upp och kastade upp mig , vilket gick super! Vilken otroligt skillnad det är nu sen förut, lilla favorithymra. Karro gick med oss, hade även grimskaft på Hymra. Låter lite töntigt kan jag tänka mig, men jag tror vi behövde det. Ett grimskaft behöver inte betyda tvång eller nybörjare, utan det hjälpte oss lite helt enkelt. Hade Hymra velat bralla iväg någonstans då hade hon gjort det oavsett haha! Hon var iallafall superduktig,  men tyvärr så började det naturligtvis spöregna så vi tog bara en liten minirunda, och det blev inte heller någon fotografering förutom några halvcharmiga bilder när vi var vid hagen igen. Men det bjuder vi på! Himla charmig hjälm jag hittade också..




Se så graciöst, haha!

/Madde

Kommentarer
Postat av: Julia

Nu får ni bli lite mer aktiva vaaa! ;)

2011-09-06 @ 18:26:46
URL: http://motivate.blogg.se/
Postat av: Isa

Älskar eran blogg, jätte fint och bra texter. Men lite mera inlägg skulle inte skada :)

2011-09-08 @ 11:34:21
URL: http://rosentagg.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0