Hovar

Idag kom Emma, vår hovvårdare. Då Hymra är otålmodig och inte alls gillar detta så började vi med henne. Jag trodde faktiskt att första hoven skulle gå bra, men hon stod nästan på bakbenen ett par gånger, men vi tog det sakta och stegvis. Bakhoven gick bättre, Hymra somnade i princip. Övriga hovar var en blandning mellan första och andra hoven, ibland sov hon, ibland flög allting, men jag är stolt över Hymra ändå. Emma sa också det att det är när hon börjar raspa som Hymra inte vill längre, och hon tror att det är för att det vibrerar på hoven när det raspas. Och från det drog vi den slutsatsen att vibrationerna påminner henne om vinkelslipen som hon tidigare har verkats med hos tidigare ägare. Att hon är otålmodig tror vi också är för att hon är van att det går fort, och det gjorde det ju innan med hovslagaren jag hade, samt så lär det ha gått undan med vinkelslipen.. Att det gick fort med tidigare hovslagare är inte posetivt, det tyder ju verkligen på okunskap samt felaktig verkning. Den verkningen gick väl mest ut på att "bara ta lite i tån så hon har något att slita på". Men trakterna då? Överflödig hovväg? Traktstöden och mjölig sula? Och framförallt, hur skall hovens form och ballans då kunna förbättras? Det är inte logiskt någonstans. Så nu är verkningen bra, men vi behöver ge det lite tid bara.

Hon har ingen röta, vet nästan inte om jag vågar lite på detta haha. Jag menar ALLA hästar har ju strålröta?! Eller ja, 95% av sveriges hästar, men alltså hmm är Hymras verkligen friska? Får undersöka lite mer imorgon. Om det nu är så, så är det ju underbart. Och ja, hon går ju i princip nästan helt obehindrat på grus nu, det måste ju tyda på någon förbättring iallafall! Hon har inga hovbölder, blåmärken eller andra konstigheter heller så det är väl bara att köra på och hjälpa hoven på alla sett det går. Tänk, min häst håller på att få fina fötter - underbart!

Jag skall köpa en ny rasp också så skall jag börja verka lite mer själv, och förhoppningsvis blir Hymra lite mer bekväm med detta. Ta en hov då och då, ingen press alls. Gud vad jag är glad att jag gick kursen! Men jag är knappast fullärd, och jag vill lära mig väldigt mycket mer av hovar, superintresserad. Min nya praktikplats, hmm har jag berättat om detta ställe? Jag minns inte haha. Hur som helst så har dem ju hästarna på lösdrift och barfota, kanske får jag lära mig mer om hästfötter där, kan ju prata meddem om det iallafall.

Imorgon väntar nya äventyr, ha det gott alla!

/Madde

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0