Skapa er egen väg

Sitter och pratar med Matilda nu och fick massor utav insperation, så vill helt enkelt skriva lite. Något jag tycker är väldigt intressant är om hur hästmänniskor hela tiden skall snacka skit om andras hästhantering. Personen i fråga är korkad idotisk och hemsk, dens häst mår jätte dåligt, det är jätte synd om den, hanteringen är jätte fel osv osv. Just det kanske inte är speciellt intresannt, men det intressanta är att dessa människor som snackar skit själva tror att dem har en bättre hästhantering, vilket jag är väldigt tveksam till att dem har. Kanske dem själva ger sin häst fel foder, kanske dem aldrig är hos sina egna hästar, och ja, den utsatta personen har säkert en hel del tankar om deras hästhantering och är väl medveten om varför den ej följer deras "väg".

Ingen kan eller vet allt, ingen är perfekt, och alla har sina brister. Det handlar om personlig utveckling, man kan aldrig vara sämre än någon annan. Man följer inte samma väg och inte under samma förutsättningar. Det som händer just nu, det är utveckling och det är det viktiga. Man utsätter i regel ej sina hästar för fara eller lidande medvetet. Och just detta måste vi komma ihåg, vi måste låta dem utvecklas i sin takt, däremot så kan man ju lite försiktigt berätta om nåt man skulle kunna göra på ett annat sätt. Men man behöver inte säga "du gör fel, du är hemsk", för det finns inga konkreta rätt och fel. Som jag tror att jag säger i varje text, man måste lyssna till hästen. Hästen är svaret på alla problem och frågor. Vad som funkar för andra kanske inte fungerar för er.

Jag blir ofta påhoppad för min syn på hästar och för min hästhantering. Eller ja, ganska sällan nu faktiskt, nästan aldrig om jag skall vara ärlig. Det var mer förut, mitt sett att hantera hästar var väl antagligen främmande för andra? Jag vet inte riktigt, då jag inte tycker att min hästhantering är speciellt på något sett. Men folk har hur som helst mognat, och förståt att alla tänker inte lika, och alla tycker inte lika, och det får vara så. Vilket jag är jätte glad över, en stor förändring faktiskt! Men de gånger jag blir påhoppad så gäller de oftast samma saker..
Jag missköter Hymra och hon mår jätte dåligt.
Hon går barfota, hon går ute, hon får inget foder, hon tränas ej i dressyr eller hoppning, hon har ingen utrustning som träns, bett, sadel, benskydd osv. Stackars häst. För mig så låter det ju hur konstigt som helst då jag vet varför jag valt som jag valt. Jag är väldigt medveten om vad skor gör mot hästen och vad barfota gör för hästen, jag vet varför jag inte klär ut henne till en julgran, och jag vet varför jag ej stoppar metall i hennes mun. Jag vet också varför jag ej ger henne foder som skadar mer än gör nytta. Nej förlåt nu gjorde jag precis så jag ej vill att man skall göra. Jag kan inte säga att mitt alternativ är bättre. Men det är vad som fungerat bäst för oss, och jag är medveten om varför jag inte gör på annat vis.

Jag ser inte heller ned på andra som tex. rider "seriöst", eller kör sina hästar. Att dem använder utrustning, har sina hästar i box och har dem skodda, vad har jag att säga till om det? För det första så vet jag inte varför personen i fråga har valt som den gjort. Så kanske hade mitt alternativ gått rakt åt helvete för dessa? Och sen så behöver jag inte gilla deras hästhantering, för dessa människor kan vara hur goa och underbara som helst ändå. Jag har flera vänner som rider, även som kör trav. Jag ser inget fel i det för dem är underbara människor, och dem är mina vänner. Vi tänker inte olika, men så får det vara, och så skall det vara.

Det handlar om att följa sin och sin hästs egen väg, det finns ingen skiss över hur den skall se ut, utan ni skapar den själva. Alla är unika, ta vara på det.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0