Fång

Något som jag tycker är intressant är fång. Människor idag behandlar ofta fång helt fel och tar för givet att hästen INTE får äta GRÄS här kommer min åsikt om det hela!
Först och främst så har jag min egna häst i ett mysigt stall hos min granne. där finns det en shettis som ofta får fång och vi brukar hjälpas åt att behandla denna hästen som vi kan kalla för Lucky. 

Våran sommarhage har vi inne i en skog där det inte varit betat på säkert 20 år, alltså är det ganska bra gräs för fång eftersom det inte är så kallat "stressatgräs" som gräset blir när det betas kort år efter år och blir stressat för att det måste växa till sig. Och till den sommarhagen flyttar vi hästarna helst i mitten på maj INNAN gräsväxtligheten drar igång ordentligt. vi börjar då med att flytta hästarna fram och tillbaka mellan sommar- och vinsterhagen för att de (speciellt lucky) ska få vänja sig vid det nya gräset. 

Även om de får fång då?

Om de ändå får fång så gör inte jag som vetrinären oftast rekomenderar, att stalla in hästen i tio dagar. Jag säger inte att veterinären har fel, eftersom jag aldrig testat den metoden. Jag vet bara att fler fång hästar avlivas efter den behandlingen än den jag använder mig av.

Jag går ut och går. Jättemycket. Hästarna behöver blodcirkulation till benen. Om det är riktigt illa fång, alltså att de knappt kan gå, då motionerar jag de ändå mer. 3x10 om dagen alltså 3 gånger om dagen i ca 10-20 per promenad. Och en bra hovslagare/hovvårdare som kan verka (jag tycker det är bättre att ha hästen barfota om den ofta har fång) på ett bra sätt och som kan verka ofta så hoven aldrig blir förlång. 

Det brukar hjälpa med denna behadlingen efter ca 3-5 dagar har det ändå inte hjälpt, fortsätt gå! och när hästen frisknat till, ut och galoppera och få ur hästens energi (överskottsenergi) ur kroppen. För fång beror oftast på det. Att hästen har fått i sig för mycket energi (mat)/fått UR sig för lite energi så vi brukar köra lucky när han är frisk, för då får han ur sig mycket genom det.


Men jag säger inte att det veterinären rekommenderar är dåligt! Jag står heller inte i svars för att om ni använder denna behandlingen på eran häst och det inte funkar, det är inte mitt fel. Jag säger bara att såhär gör jag (och många andra) och för de jag känner så funkar det.


Med vänliga hälsningar Johanna!

Kommentarer
Postat av: Lovisa

Din metod skulle jag nog kunna påstå ÄR bättre än att stalla in hästen i 10 dagar haha! Awesome du ärrr! :D

2011-10-07 @ 22:59:29
Postat av: Anonym

Grejen är ju den att i de flesta fall roterar hovbenet (alt. sänks), och det är DÄRFÖR man stallar in hästen. För att den inte skall lida allt för mycket, helt enkelt. Jag skulle aldrig komma på tanken att motionera en häst som precis fått ett anfall av fång; -hästen har helt enkelt för ont!

2011-10-12 @ 22:36:08

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0