Allt på en och samma gång

Jag har numera internet här i Ramshyttan/Nora och kommer att kunna blogga även här! Det har hänt en hel del på sistånde, Hymra blir kvar åtminstånde över vintern på lösdriftet som hon stått på nu i några månader. Men för tillfället så står hon på ett av www.ramshyttanhorsefarm.se 's lösdrift tillsammans med Monadis, Bresi, Tindur och Arwen. Hon har alltså följt med mig till ramshyttan och kommer vara här i en månad med mig! Nu har hon stått där i en vecka och 1 dag, vilket har gått super. Lastningen gick jätte bra, färden också, och ihopsläppet. Monadis, den äldsta hästen i flocken (islandshäst) som även är mor till Tindur och Bresi, kommer jätte bra överens med Hymra, och dem går nästan inte att sära på! Kul att se :)


En mobilbild från ett stopp på väg till ramshyttan! :)

Söndagen, dagen efter vi anlänt, så följde jag med på en brukskörningskurs dem regelbundet är med på tillsammans med deras häst phoenix. Det var väldigt intressant, dock så fanns det några hästar där som jag tyckte var lite väl unga bl.a. en ardennerhäst som max var 8månader gammalt, dvs fortfarande ett föl! Phoenix skötte sig iallafall super och jag lånade ut kameran till Marie som tog lite kort på från kursen:


Aleah och Phoenix


:)


"jag vill inte"

Måndagen 2 dagar efter ankomsten till Ramshyttan så tog jag ut Hymra ur hagen för första gången. Vi gick tillsammans till ridbanan och väl där så släppte jag henne löst. Blev en hel del lek och bus, och faktiskt --> massor < -- av galopp! Vi gick sen löst ( grimman på och grimskaftet runt hennes hals) till huset där jag har hennes prylar och borstade henne löst där, sen gick vi tillbaka till hagen igen. Eller ja, på vägen till hagen så träffade vi på Iida, en tjej från Estland som jag bor och är med i Ramshyttan då hon är här som woofare. Hon tog hur som helst lite kort och följde med oss till hagen.
Vi red även ut på Arion och legolas, en mysig ridtur som avslutades på bästa möjliga sätt: Legolas fann lera och föll ihop och rullade med Iida på ryggen!

Torsdagen var andra gången vi lämnade hagen, då för att gå på upptäcktsfärd i skogen! Iida följde med på Monadis också. Hymra tyckte att det var super spännande och gick mer än gärna före (hon gick löst) oss andra!
Sen på kvällen så åkte vi (jag, min handledare roland, ingrid, rolands mamma och iida, min handledare marie var redan där) till örebro och åt på en italiensk resturang vilket var super trevligt. På vägen dit så sprang även jag och Iida in till hööks och kikade på hästprylar, shit vilka stora butiker det finns i örebro!
Efter vi ätit på resturangen så gick vi på en konsert, vilket även det var helt fantastiskt.

På fredagen så hade jag hand om hästarna själv då de andra hade fullt upp med förberedelser till en konsert vi skulle hålla här i Ramshyttan. Jag bestämde mig för att först leka med Hymra på ridbanan (vilket gick super, en hel del galopp även idag), och sen leka med Arwen för första gången på ridbanan!

När det gäller lek och lösarbete så är det främst Legolas, Bresi och Tindur vi leker med, då dem inte rids på samma vis som de andra. Så jag tänkte att det kunde bli spännande att leka med Arwen, och framförallt så ville jag få ridbanan att även bli ett roligt ställe för henne och även leka fram galoppen som hon har så svårt med. När jag hade släppt henne löst så följde hon mig vart jag än gick, jag bad henne då att gå ifrån mig men det slutade i löslongering och hon gick på en perfekt volt runt mig. Eftersom det var lek jag var ute efter och att få henne att ta egna inisiativ så avbröt jag det och gjorde allt för att bjuda upp henne till lek (herregud jag måste ha sett ut som en idiot). Men hon förstod inte alls och gick bara lungt och sakta efter mig, så jag satte mig då på en stol mitt i ridbanan för att hon förhoppningsvis skulle tycka att jag var tråkig och gå iväg (eget inisiativ). Efter 45 minuter sittandes i stolen, men en svart vacker frieserhäst ståendes bredvid mig utan att vilja röra sig en meter ifrån mig så gav jag upp. Det går inte alltid som man tänkt sig, haha!

Sen vid lunchtid gick även jag och hjälpte till med förberedelserna till konserten, 120 mackor skulle dekoreras. Jag hjälpte även till under konserten, var en trevlig och lyckad kväll med otroligt duktiga musiker där!

/Madde


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0