Täcken

Jag vill börja med att förtydliga att detta är mina åsikter, jag dömmer inte heller er för era åsikter ifall dem ej skulle stämma överens med mina. Jag är öppen för disskussioner!

I min första text sen omstarten om "lösdrift vs stall" så tog jag upp följande att hästarna lägger sin päls beroende på väder och temperatur. Även arabhästen är från början van med mycket kalla temperaturer. Så därför tänkte jag fortsätta på det spåret, skall man täcka en häst eller ej?

Återigen handlar detta om åsikter, men jag tycker att det är mycket viktigt att man baserar sina argument på ren fakta. Alltså att det även finns något som faktiskt säger att det är så som du tycker, att du inte bara tycker för att tycka, och för att förenkla för dig själv. Och vi får aldrig glömma att våra åsikter kan betyda "levande eller död" för hästen. Hästen är en levande varelse, och vad vi än gör så måste vi lyssna på hästen och göra vårat bästa för den enskilda hästens välmående.

Tillbaka till ämnet, täcken - vad tycker jag om detta och varför? När man täckar en häst så förhindrar man inte bara hästens naturliga rörelseförmåga, utan man förhindrar även hästens vapen mot kylan. För att undvika att frysa så reser sig hästens päls och bildar ett luftskikt mot kylan. Tar man istället på hästen ett täcke så förhindrar man pälsen att resa sig, och täcket man lagt på för att värma hästen ger motsatt effekt. Ett annat problem är att när snön ligger på täcket så blir det blött igenom och hästen blir kall, ligger snön istället direkt på hästens rygg så isolerar den och bihåller hästens värme!

Klippta hästar då? En klippt häst är en häst där vi tagit av dens "kläder", naturligtvis blir den kall och fryser. Den här hästen har man väl inget annat val än att täcka, man vill ju inte att hästen skall frysa. Men borde man verkligen klippa hästen? Som argument till att klippa hästen så är det vanligaste jag får höra "hästen blir så svettig annars, den får så mycket vinterpäls och vi kan ej träna". Här har man en anledning till att klippa hästen, men skall man verkligen fortsätta att bruka hästen på så sätt att man lär ta ifrån den dens egna päls?! Kan man istället inte anapssa sig efter vad hästen faktiskt klarar av, utan att bygga om den så att man kan bruka den än mer för egen vinning?

Sen så finns det naturligtvis undantag, en sjuk häst som ej klarar att hålla värmen själv, en häst med omsättningsfel som får mer päls än vad som är bra för den och lär klippas pågrund av det osv. Man skall aldrig dra alla hästar över en kam, utan man bör se varje häst som en individ, och se vad just denna häst behöver. Ser man till att prioitera hästens välmående och hälsa framför allt annat, så är jag övertygad om att det blir bra, oavsett om den är täckad eller ej.


Anevin

/Madde

Kommentarer
Postat av: Kim

Jag kan tycka som du, att om hästen blir svettig så får man anpassa hästen efter vad den klarar av istället för att klippa hästen. Det gjorde jag med Gefja, men problemet var att hon svettades av att skritta i 10 minuter. Hon stördes inte av det då hon själv valde att galoppera trots att hon var svettig osv.

Men Guri som inte bjuder på att galoppera om hon är svettig skulle, om hon inte var klippt, tappa så mycket muskler och hon skulle bli fet för att hon inte skulle orka röra på sig mer än typ 10 minuter.



Så ja jag håller med dig, man anpassar sig efter hästen helt enkelt :)

2011-11-13 @ 16:09:49

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0