Lösdrift/stall

Jag vill börja med att förtydliga att detta är mina åsikter, jag dömmer inte heller er för era åsikter ifall dem ej skulle stämma överens med mina. Jag är öppen för disskussioner!

När man väljer om man skall hålla sin häst på ett utedrift, eller så kallat lösdrift, eller i spilta/box i stall, så lär man först vara medveten om vad en häst är och vilka behov den har. Sen lär man också gå efter vad som är bäst för just denna häst, och framförallt, vad vill hästen?

Hästen är ett flockdjur som i vilt tillstånd går flera mil om dagen. De sover ett par gånger om dagen, inga längre stunder, och eftersom de är flockdjur så är dem i stort behov av fysisk kontakt av andra hästar. Om du kan ge hästen möjlighet till detta i ett stall, så ser jag inga problem, men tyvärr så är detta näst intill omöjligt.

I ett stall så är hästarna avskiljda, kanske kan dem nosa på varandra, men inte mer än så. Dem får inte heller någon möjlighet till att röra på sig hela tiden, och att stå stilla en hel natt då deras sovvanor inte är som våra, kan inte vara speciellt tillfredsställande. I ett lösdrift kan dem istället röra på sig hur mycket dem vill, och dem är ej avskiljda från sina vänner (enligt lag får ingen häst gå i hage ensam).

För hästarnas välmående skulle jag därför rekommendera lösdrift. Hästarna brukar bli mycket friskare och gladare när dem går ute dygnet runt, och vanor som "krubbitning", "väggklättring", "vävning/vaggning" försvinner.

Men på vintern då? Här i sverige har vi ett relativt kallt klimat och många tror att våra tamhästar inte klarar av detta, men här har jag en annan åsikt. Hästarna lägger sin vinterpäls beroende på hur kallt/varmt det är, de följer alltså vädret. Även arabhästarna som från början levt i öknen tål kyla, nätterna i öknen kan bli upp till -60grader. Men naturligtvis skall ingen häst stå ute utan skydd, en ligghall är ett krav, och det finns instruktioner på hur en sådan skall se ut. Det finns även termobarer och andra bra uppfinningar som hindrar vattnet från att frysa också, och höet bör placeras under ett hötak, eller i ligghallen.

Hur gör ni med era hästar, och varför?

/Madde

Kommentarer
Postat av: Lisa (LillaBullen@bdb)

Håller helt med dig!

Dock har jag för mig att det faktiskt inte är lag på att hästarna ska ha en artfrände i hagen. Dock är det lag på att det ska finnas i angränsade hage. Möjligt dock att det måste ha sällskap av någon typ av djur. Men tyvärr tror jag inte att en exempelvis get tillfredsställer hästens behov.



Våra sju hästar går separerade i tre olika hagar då vi både har hingstar och ston. Alla har dock minst en artfrände i hagen.

Tre av dem går i en mindre lösdrift vintertid (förra året i en stor där ligghallen tyvärr inte blev godkänd) ca. 8-9 timmar om dygnet,(dock går de fortfarande på bete) och i stor hage dagtid. Resten står tyvärr på box med samma utevistelse som de som går i en mindre lösdrift då vi inte hade ekonomi att bygga en ligghall detta året. Nästa år hoppas jag dock att det går igenom.



Lösdrift är helt klart det bästa alternativet.

2011-11-09 @ 19:31:11
Postat av: kim

Jag håller med dig!

Gefja är en häst som kunde stå inne, ja typ max 2 timmar, sen blev hon uttråkad, även om hon hade mat i boxen.

Guri, hon spränger stängslet om hon inte får komma in. Hon VILL stå inne. Jag brukade inte tro att hästar faktiskt ville stå inne innan jag träffade guri. Jag fick bokstavligen dra ut henne ur boxen när hon skulle ut till lösdriften haha.

Det är liksom helt olika från häst liksom :)

2011-11-10 @ 00:40:17
URL: http://guriii.blogg.se/
Postat av: Madde

Lisa: Hästen måste ha något sällskap i hagen, jag har för mig att dem nu under 2011 bestämt att det måste vara en häst och inget annat djur.. Själv får den ej vara iallafall :)



Ojusste taket var för lågt va? Förstår dig att du ej har alla i lösdrift i år, och du har ju faktiskt försökt! Creds som faen till dig! :D



Kim: Javisst är det olika! Men haha har aldrig hört talas om någon som Guri?! Men varför inte liksom ;)

2011-11-12 @ 12:42:13
URL: http://prancing.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0