Att känna

Kan man se kärlek?

Om ni ser ett filmklipp där hästen följer människan som en hund eller ett fotografi där människa och häst ligger bredvid varandra. Är det då kärlek?
Och om man ser ett filmklipp där hästen hellre betar eller tar sina egna promenader och inte följer människan.
Gillar hästen inte människan då? Har de inget vänskapsband?

Mina erfarenheter är att det vet man inte.
Vänskap och kärlek ser man inte, det känner man. Man kan se och känna i hela kroppen, men inte enbart se.
Att hästen följer en en vart man en går, och att man kan utföra i princip allt med hästen - för mig betyder det ingenting.
Och den häst som tar eget iniativ, den kan mycket väl ha ett gott vänskapsband med sin människa. De kanske vet vart de har varandra och har inget behov av att kontrollera.

Man kan få en häst att göra vad man vill, helt utan kärlek. Man kan förstöra hästens självförtroende, göra den beroende av kommandon och oförmögen att ta eget iniativ. Hästen blir som en robot, viljan och rörelsen har stannat. Men man kan också göra något med hästen, där båda har fri vilja, och det görs av kärlek och respekt.  

Som åskådare har man inte rätt att avgöra relationen mellan häst och människa, ögat ser det inte. Men en öppen lyssnare kan känna i själen.



(Ni som följt mig under ett längre tag på dayviews.com har förmodligen redan läst denna text)

/Madde


Kommentarer
Postat av: Iida

Jag älskar det, Madde. Hur i hela friden kan du skriva en sådan perfekt tankar .... Och ursäkta min svenska ... åtminstone försöker jag (:

2011-12-02 @ 18:46:29
URL: http://hobuneronja.wordpress.com
Postat av: Madde

Taack Iida! Det värmer att höra det från dig!

Haha svenskan är ju nästan helt rätt, jag förstår iallafall utan problem :D

2011-12-02 @ 21:47:58
URL: http://prancing.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0