Gårdagens träning med Billy

Har suttit i princip hela dagen och väntat på att Blogg.se ska fungera för mig, varje gång jag har försökt publicera ett inlägg så har jag fått felmeddelande (de inlägget som kom upp imorse med filmen var ett tidsinställt) och jag har även fått felmeddelande när jag försökt koda, därav så är bloggen helt svart nu då allt slutade fungera efter att jag gjort bakgrunden svart. Så ni får ursäkta angående det, my bad! Nu så hade jag dock tänkt berätta lite om gårdagens träning med Billy, innan jag fortsätter städa och sedan åker in och hämtar mitt Peace&Love band. Jag såg att Madde redan berättat vad P&L var, så jag laddar upp lite musik ifrån banden som jag ska gå och titta/lyssna på under dessa dagar av kärlek! (Med andra ord så får ni stå ut med att bloggen blir lite musikfylld under dessa dagar)

Igår så var jag ut till Billy på förmiddagen, när jag kom till stallet så var Kajsa där men vi gick in och gosade lite med dom underbara små kattungarna. Sedan så skulle hon åka hem för hon hade redan ridit, så jag gick och hämtade Billy ifrån hagen och tog in honom så att han kunde få svalka sig lite inne i det svala stallet och komma undan ifrån bromsarna. Jag borstade honom och hade honom inne och pysslade med manen i ca 1 timme (minst). Billy har lite problem med exem i manen men vi har hittat en bra olja som vi har i och låter torka innan ridturerna om vi märker att det kliar på honom/har blivit värre. Iallfall så tänkte jag sätta fast ett flugpannband på hans träns, men när det inte gick så satte jag det på grimman och red i grimma och grimskaft bort till banan. När jag kom bort till banan så släppte jag honom och ställde mig precis utanför grinden så att han fick fri spelplan och kunde göra vad han ville. Till en början så stod han och solade lite, sen så började det komma bromsar så han gick omkring och tittade på "läskiga" saker i hörn och liknande. Sedan så drog han järnet säkert 5-6 varv och sprang och bockade och allt. Han hade verkligen jättekul! Jag blev glad bara av att se det! Sedan så stannade han upp och tittade på mig, nickade till med huvudet och "gnäggade" lite mjukt. Sedan så fortsatte han springa.

Billy slutade dock springa efter ett tag och tyckte det var roligare att lägga sig ner och rulla på banan, men när han var klar med det så gick jag in till honom och började driva ut honom från mig med hjälp av två dressyrspön. Jag hade spöna i varsin hand och det ena pekade ner i marken så att jag ritade en cirkel när jag flyttade på mig (för att se till så att jag kunde hålla mig till ett visst spår och inte förflyttade mig fram och tillbaks hela tiden). Det andra spöet hade en liten "flärp" och var lite mer böjligt, så det kunde jag inte ha mot marken för det böjde sig bara då. Det pekade jag rakt ut med och använde för att visa vilken gångart han skulle vara i/om han skulle göra varvbyte. För skritten så höll jag bara ut armen och började gå själv, därav så drev jag honom med mitt eget kroppsspråk i en cirkel runt mig. Traven var lite knepig men där så gjorde jag ett "vift" med spöet fram och tillbaks och gjorde en liten 'rivstart' själv, jag överdrev ganska så mycket med vart jag flyttade min energi och i det här fallet så flyttades den starkt framåt vilket fick honom att bli lite busig och bockade ibland. 

Galoppen började jag med att smacka och säga "gaalopp". Det fungerade tyvärr inte såpas bra som jag hade tänkt och blev mer en slängtrav. Så jag saktade ner honom genom att säga "whoah" och stanna upp lite själv så att han gick ner i en arbetstrav igen. När han kom ner i arbetstraven så gjorde jag en rivstart framåt på min egen cirkel och höjde båda spöna rakt upp vilket fick honom att dra iväg på volten i en ordentlig galopp med massor utav bockningar och bus! Helt underbar är han!

Sedan så avslutade jag allt och tränade endast lite på varvbyte, men det berättar jag mer om när jag kommer hem!





/Matilda


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0