Sommardag

Kom nyligen hem från Hymris! Jag, Hymra, Amanda, hennes häst Bengan och hunden Viggo gick ner till ån för att svalka oss i denna sommarvärme. Det är helt galet hur varmt det är nu, men bronsarna förstör mycket av glädjen.. Nu när det varit regnigt ett tag och solen kommer tillbaka så är bronsarna fler än någonsin och dem är på vår stackars hästar konstant. Hymris kastade sig flera gånger och till och med småstegrade ett par gånger för att bronsarna bet henne.. Det förstör så mycket!

Men jag tänkte ge er lite tips på hur ni skall slippa iaf lite flugfän (tänk om man kunde slippa alla). Jag skulle inte vilja rekomendera de vanliga medlerna ni kan köpa på affären, tex: ultra shield, renons osv. De är otroligt giftiga och en hälsofara för både oss, hästarna och naturen.
Hittade en ultra shield flaska och blev lagomt glad när jag fann detta:

- If on skin or clothing, take off contaminated clothing. Rinse skin immediately with plenty of water for 15–20
minutes. Call a poison control centre or doctor for treatment advice.

-If inhaled, move person to fresh air. If person is not breathing, call 911 or an ambulance, then give
artificial respiration, preferably by mouth-to mouth, if possible.

-If swallowed, call a poison control centre or doctor immediately for treatment advice. Do not induce vomiting unless told to do so by a poison control centre or doctor. Do not give any liquid to the person. Do not give
anything by mouth to an unconscious person.

Hur bra känns detta? Detta kan vi alltså dö utav, och detta sprayar vi på våra hästar? Och självklart så drabbas naturen illa av det.
Man kan även läsa på både Renons och Ultra shield att djur som har ftt detta på sig ej får användas inom livsmedel, hmm..

Hur som helst så brukar jag göra eget, i år blev det en enkel blandning då jag ej orkade med alla krydor och örter, men det har funkat super en så länge! Vad jag gjorde var helt enkelt att hälla vatten i en kastrull (hur mycket väljer ni själva) sen så tog jag en vitlökspressare och började pressa i vitlök i detta kokandes vatten. Det blev ett par vitlökar! Hur många väljer man själv, men egentligen så krävs inte mycket, det är bara att lukta sig fram till resultatet ;) 

Förutom detta så ger jag även min häst vitlök, i flingform. Detta kan köpas på de flesta hästbutiker och finns i många varianter. Vitlöken hjälper hästarna att hålla sig friska och såklart, lukta illa ;) Det fungerar alltså lite mot bronsar och annat också! 

/Madde

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0