Släppa kontrollen

Något som ibland gör mig arg och ledsen är hur besatta folk är utav att kontrollera våra vänner. Jag vet, jag har sagt att folk får ha sina åsikter och att jag accepterar det, men även om man nu tycker att hästarna skall kontrolleras så kan man väl iaf släppa kontrollen lite om sin vän? Ser ofta hästa som tex skall försöka hinna ta en liten tugga gräs när hästen och människan är ute på promenad/ridning/annat, och människan direkt flyger mot hästen, backar den och ofta skriker och slår. Jag ser ofta hästar som skall stå stilla och tillslut flyttar en hov för att dem ej stod bekvämt och människan skriker slår och backar hästen.. Hästen skall också gå precis där människan vill, annars jävlar.

Hur tänker folk? Tänker de över huvudtaget?, jag tror inte det. Detta ser jag främst inom den klassiska "NH´n", "Natural Horsemanship", som tydligen skall vara naturlig också.. Det finns självklart inom annat också,och självklart finns det guldkorn inom NH´n, men majoriteten ser faktiskt ut såhär.
All denna ständiga korrigering får mig att må illa, varför kan inte människorna öppna ögonen och se vad dem gör mot hästarna? Har ni träffat en häst som är utsatt av detta? Man märken direkt om hästen blivit det, självförtroendet är helt borta, hästen vågar inte ta några egna iniativ alls, hästen är död.
Det glittrar inteom ögonen, det finns ingen glädje i vad den gör. Vilken människa vill utsätta sin häst för detta?

När jag säger ifrån ibland så får jag oftast höra "om jag inte kontrollerar hästen till 110%" så blir den farlig. Om hästen blir farlig då, så kan man ju själv förstå vad hästen blivit utsatt för. Påminner mig om den lilla ponnyn som attackerar mannen i "Horses in the dark" som Matilda lade ut här. Jag får också ofta höra "Det är för att det är naturligt, det är så det går till i hästflocken", vilken flock har ni studerat? En animerad flock tagen från en skräckfilm kanske? Nej det finns inget naturligt i detta, har ni någonsin sett en häst som kontrollerar sina vänner? Det har inte jag.

Snälla öppna ögonen och lyssna till era hästar

/Madde

Kommentarer
Postat av: molly bergh♥

sjukt bra text !

2011-07-06 @ 20:24:58

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0