Olika

Någonting som jag redan nu vet kommer att hända senare i bloggen, det är att våra läsare kommer att märka exakt hur olika jag och Madde är. Det är ganska så sjukt hur olika vi är i hästhållningen, även om vi har samma grund: "Att hästen skall må bra i alla lägen". Och det är vad som för oss in på det samtalsämne som jag vill ta upp i detta inlägg. Vad är det som säger att din åsikt är rätt i alla lägen?

Jag anser att alla har rätt på något sätt, även om du är en person som tar superbra hand om din häst så finns det alltid någonting att lära från någon annan. Du har någonting att lära från varenda person i hela denna värld när det gäller din hästhantering, vad många inte tänkt på är att alla människor har olika egenskaper och kvalitéer. Så varför drar man då hela sporter över samma kam och stämplar dom för djurplågeri? Det är någonting som jag reagerar starkt på, det finns ingenting som jag avskyr mer än när en person skriver att exempelvis "ridning är djurplågeri, för ni drar hästen i munnen". Det får mig att koka inombords och jag undrar exakt vad dom tänker med när dom skriver sådana saker, då är man verkligen grymt trångsynt och klarar inte av att vara öppen och se andra vägar än sin egen lilla stig. Vad många inte klarar av att se är att det enda man går på är en liten stig tills man klarar av att öppna sinnet och inse att det finns minst tusen stigar runt sin egen som man kan få vara med och ta del av - Om man bara går med på det själv.

Jag har mycket att lära ifrån Madde när det gäller hästhållning, och antagligen så har hon minst lika mycket att lära utav mig. Detta för att vi ser hästarna på olika sätt och ur olika synvinklar. Jag läste en tråkig konversation, där det var en stor diskussion om hur ett hackamore skulle sitta. Det tråkiga var att det faktiskt var en person som satt det ca 3-4 cm för långt ner på nosryggen, så att det låg precis ovanför näsborrarna på hästen. Hon vägrade inse att det satt fel och hävdade att det satt 100% rätt - Det är här som man ska stanna upp och tänka till, och bli glad över att det finns såpas många trevliga personer på internet som försöker hjälpa en och tänka på hästens bästa. Självklart så kunde man ha sagt det på ett trevligt sätt, men det är fortfarande inte okej att gå på och dumförklara en person bara för att den gör ett misstag. Vi är bara mänskliga, det är som att springa ut och skälla på sin häst för att den snubblade till i hagen. Och det finns väl inte ens på kartan att hitta på en sådan sak. 

Precis när jag tänkte klicka bort konversationen så såg jag en liten röst som faktiskt sade någonting vettigt. Personen som satt hackamoret fel skrev att det inte spelade någon roll att hon satt hacket fel - Eftersom att personerna som argumenterade mot henne red med bett och bett var värre. Sedan så hänvisade hon till Horse Revolution. Den lilla rösten ropade direkt att "Bara för att någon mördar en person, så betyder det inte att det är mer okej att misshandla någon. Det är en perfekt liknelse till att "Bara för att någon sliter sönder sin hästs mun med ett bett, så blir det inte okej att sätta hackamoret för långt ner eller skada hästen på ett mildare sätt". Det var någonting som jag tyckte var ett perfekt sätt att avsluta konversationen på, för det var så bra sagt.

Nu så blev det en ganska så rörig text, men jag hoppas att det jag ville ha fram gick fram till er. Att jag tycker att alla ska få ha sina åsikter, men man behöver inte hacka ner på någon annan för att få fram den likväl som att man inte ska tolerera att någon gör samma sak mot en själv.



/Matilda

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0