Tanken bakom citaten

Som ni har sett har vi citat på headern så jag tänkte berätta lite om mina, vad de betyder för mig och varför jag valde just dem.

"When the last tree has been taken,
the last river has been poisoned
caught the last fish from the ocean
eat your money then."

Översättning:
När det sista trädet är fällt
den sista floden förgiftad
den sista fisken fångad
ät dina pengar då

Detta citat finns i mängder av varianter men denna är tagen ifrån The Kelly Familys låt When the last tree.
För mig är citatet klockrent, människan måste öppna sina ögon och se vad vi gör mot världen. Vi tror livet handlar om yrken och pengar, än mer pengar, och mer pengar än då, det är inte så. Det är inte det som betyder nåt, men det förstår inte vi. Samtidigt så dör jorden, vi förstör allt levande men gör inget åt det, vi värderar inte det levande här på jorden.
Låten fortsätter sen:

"Before the last tree has been taken
our rivers have been poisoned
Take our mother earth in our hands
I believe we can"

översättning:
Innan det sista trädet har fällts,
våra flodar har förgiftast
Ta moderjord i era händer
Jag tror vi kan

Även detta är klockrent, och jag hoppas att det sker en stor förändrig snart, vi kan inte fortsätta att blunda.
Med tanke på att jag lever för nature, och försöker hjälpa de så tyckte jag att detta citat passade på e av mina bilder i headern, för den beskriver mig och mina åsiket väldigt bra.

Sen har vi det andra citatet:

"Don't walk in front of med, I may not follow.
 Don't walk behind me, I may not lead.
 Just walk beside me, and be my friend."

översättning:
Gå inte framför mig, jag kanske inte följer efter.
Gå inte bakom mig, jag kanske inte leder dig.
Gå bara bredvid mig och var min vän.

Detta är ett välkänt citat från Albert Camus, och det är ett av mina favorit citat. Anledningen till att detta citat står på bilden på Hymra är för att det är detta hon försökt förklara för mig, och det är detta hon verkligen har behövt sen dess att hon kom till mig. Hon har verkligen behövt att ses som en jämnlike, och att få blomma ut till de underbara varelse hon är. Jämfört idag från när jag fick det så är hon nu väldigt säker i sig själv, hon har gjort en enorm förändring. Folk med "ledar och rang"-tänket såg henne tidigare som mobbad men nu ser dem henne som ledare. Hon har varken varit mobbad eller ledare, men hon har utvecklats enormt.
Det är också Hymra som lärt mig mer om flockens struktur, hon är ett av skälen till varför jag är så säker på att dominans och rang ej existerar. Så detta är väl lite varför jag valt detta citat.



/Madde

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0