Strålen

Har lovat mig själv att ej skriva om hovar tills jag gått SANHCP grundkurs i hovvård, men kan naturligtvis inte hålla mig. Skall även bli intresannt för mig att läsa denna text efter jag har gått kursen och se hur min syn för hovar förändrats.

Strålen är hästens trampdyna och även hjärtpump. Att det är en trampdyna förklarar varför det är så viktigt att hästens stråle nuddar marken, men ändå så menar hovslagare att strålen skall skyddas från tryck. Med hjärtpump så menar jag att när strålen nuddar marken så fungerar den som en pump och blodet kan cirkulera genom benet, precis som det skall.

Om vi tänker oss en ridskola, vad har vi lärt oss om hoven där? Jo att den skall skyddas med järnsko, man ej får nudda strålen med hovkratsen då hästen är öm där och hoven skall vara kall. Att detta lärs ut tycker jag är helt vansinnigt då det borde klassas som djurplågeri. Om hoven är kall, vad tyder det på? Jo att hoven är tom på blod, dvs denna häst har inget stråltryck och är förmodligen skodd. Detta är en död hov. En normalhov skall inte vara kall, men inte heller varm och pulserande utan ljummen. Och om strålen är så öm att man ej får nudda den, då måste det ju innebära att strålen är sjuk med tanke på att strålen är hästens trampdyna, och du får väll peta på din hund/katts trampdyna eller hur?





Naturlig viktfördelning, bild lånad från svenska hovskolan

 
Onaturlig viktfördelning, bild lånad från svenska hovskolan


Jag lånar en text om strålröta ifrån wikipedia:

"Strålröta är en infektion i hornet i hästens hov. Den finns oftast i strålfåran vid strålen i hästens hov, men kan även angripa andra delar av hoven. Vid strålröta mjuknar hornet och blir mjukt, geggigt och luktar illa. Det är ofta inte bara en hov, utan flera hovar som är angripna samtidigt. Om man inte behandlar strålröta kan hästen bli halt. Strålröta drabbar oftast hästar som står på blöta och/eller smutsiga bäddar. Det kan också bero på att hästen går i leriga hagar utomhus."

Det är detta man oftast får höra om strålröta, relativt ovanligt och det är hästar som står på dåligt underlag som får det. Innan trodde jag också att det låg till så, men efter att ha läst och forskat mycket så har jag en helt annan syn på det.

Ca 90% av alla svenska hästar har mer eller mindre strålröta! Strålrötan är en svampinfektion som kommer inifrån kroppen, socker är en av banditerna till detta. Det är alltså inte bara i hoven svampen finns
utan i stort sett hela kroppen. Det är dock i hovarna vi ser det då svampen trivs där det finns gott om väta och bakterier.

Hur ser rötan ut?
En frisk stråle är en slät stråle men en lätt rundad strålmittfåra. Den skall ej vara svampig och inte heller lukta illa. En sjuk stråle, kan lukta illa och vara svampig, men det behöver ej vara så. Är den trasig, eller ifall den har en väl markerad mittstrålfåra så är det ett tecken på strålröta.


Frisk stråle , bild lånad av svenska hovskolan


Strålröta , bild från google

Friska strålar är alltså ovanliga, och det händer faktiskt att man ser "friska" strålar på skodda hovar, är det för att skon skyddar? Nej naturligtvis inte. Som jag sa innan, en skodd hov är förmodligen en död hov, då inte dens hjärta fungerar. Och i en hov brist på blod, där vill inte ens bakterier leva.. Om man tar av denna hästs sko så kommer den förmodligen få massor av röta i strålen då den har detta i kroppen. Man tror att hoven skyddar, men den döljer bara. Smärtan och sjukdommarna kommer ej för att man tar av skona, men det är då vi ser dem.

/Madde

Kommentarer
Postat av: Anonym

Jag har ridit på åtminstone två ridskolor, där det finns flera instruktörer som lär ut, haft flera hästar både barfota och skodda, ridit i hela mitt liv och för ett flertal instruktörer och jag har ALDRIG hört från NÅGON att en hov ska vara kall? Jag har inte ens varit med om att en hov varit kall, oskodd som skodd? Var har du fått det ifrån egentligen? Skulle en skodd hästs hov vara död, skulle hästen vara stendöd. Hästens stråle är känslig, ja. Det är många gånger därför man skor en häst, man vill helt enkelt vara human. Men att man inte får peta på den? Åter igen, var har du fått det ifrån?

2011-07-29 @ 20:11:53
Postat av: Madde

Jag har ridit på 4 olika ställen, besökt ännu fler och har alltid fått den informationen jag skrev, att hoven skall syddas med skor och vara kall, att stråltryck är farligt osv. Jag grundar detta på min erfarenhet, jag har även varit på hovslagar föreläsningar där jag fått detta berättat för mig. Hästens stråle känslig, hmm det är hästens trampdyna och hovens hjärta, självklart skall det vara stråltryck då.

2011-07-29 @ 20:20:57
URL: http://prancing.blogg.se/
Postat av: Anonym

Våran nutida häst är inte framavlad för att klara de påfrestningar som den skall klara av. Grusvägar, asfaltvägar och andra underlag hästen inte är skapad för att klara av, måste vi utsätta dem för att gå på. Det går inte att undgå dem, då vi måste träna våra hästar, förflytta våra hästar mm. Många hästar ömmar, och då måste jag faktiskt säga att jag tycker synd om dem. Vi sätter självklart inte på skor på hästens hovar för att jävlas med dem, utan för att vi vill vara humana. Jag har aldrig någonsin ens hört att en hov ska vara kall? Varm ska den absolut inte vara, men kall? Jag har själv haft flera barfotahästar, men alla har ömmat och jag har därför valt att sko dem. Har man en häst som inte ömmar alls så ser jag ingen anledning till att sko den. Men har den det minsta ont, tvekar jag inte en sekund att sko. Strålen är inte gjord av glas, men känslig. Trampar en katt på en vass sten med samma vikt som en häst, så kan du vara ganska säker på att en får ont. Jag tror en hel del hästägare har varit på föreläsningar vad gäller hov och hovvård, och jag är inget undantag. Jag vet inte var du har gått på ridkola, men det verkar inte vara några seriösa eller bra ställen. Bättre är i sådna fall att faktiskt prata med utbildad personal på klinik eller en riktigt bra och välutbildad hovslagare.

2011-07-30 @ 00:10:02
Postat av: Madde

En frisk barfota hov har inga problem det dessa underlag. En ömmande hov = en hov i obalans.

Sätter man en sko på en ömmande hov så slutar den formodligen att ömma MEN, problemet är ej borta. obalansen finns kvar, skon döljer alltså bara problemet.



Jag har tyvär hört att hoven skall vara kall på allt för många platser, även av hovslagare som jobbar för kliniker, tyvärr. Kan bero på vart i landet man bor men tyvärr så vet jag alltför många som liksom jag hört detta med kalla hovar osv. Bra att du hört annat hur som helst.

2011-07-30 @ 00:50:11
URL: http://prancing.blogg.se/
Postat av: Anonym

Vill bara påpeka en sak. Precis så säker du är på dne här teorin, ja exakt så säker finns det någon som är att man ska sko hästen. Egentligen kan man aldrig veta helt säkert förrrän man FORSKAR själv. Och då menar jag inte gå någon kurs, lyssna på folk som förespråkar det och läsa en massa texter. Även att man har funnit en teori man tror på, ska man inte sluta vara öppen för nya teorier.

2011-07-30 @ 10:46:31
Postat av: Anonym

Precis min mening. Man ska vara öppen för alla teorier, lyssna och ta till sig. Jag har studerat och forskat i hovvård, det tycker jag alla hästägare ska göra, och efter detta har jag kommet fram till min åsikt. Men istället för att enbart läsa på internet vad folk skrivit, har jag studerat hästen själv, samt pratat med kunniga människor inom ämnet för att källan skall vara så pålitlig som möjligt. Jag säger ingenstans att det är fel att ha en barfotahäst, det vill jag ha så länge hästen inte ömmar. Men däremot är det inte fel någonstans att ha ens skodd häst, då det är mest humant mot en häst som ömmar.

2011-07-30 @ 11:39:21
Postat av: Madde

Hmm kurser är det nog inga fel på, man ser saker från kursledarens perspektiv och får forska själv och komma fram till om nåt av det man lärt sig är nåt man själv tycker verkar vettigt. Jag har inte bara gått barfota-kurser utan även hovslagerikurser osv och tycker det är jätte intressant att få se från flera synvinklar. Jag forskar själv jätte mycket om hovar, studerar hovar från olika typer av hästar. Visst kan man säga att "det är så och så och så", men jag tror inte det förän jag själv har sett det med mina ögon. Det är därför jag tror efter mina erfarenheter att en frisk hov den ömmar inte. Visst att ha skor på hästen, men en järnsko skulle jag dock aldrig utsätta hästen för då jag sett hur de skadar. boots har jag dock bra erfarenheter av! :) Men som sagt, man får lyssna och ta till sig det som verkar vettigt. kan berätta att en hovslagerikurs vände min syn på strasser helt upp och ner, själv så skulle jag aldrig strasserverka en häst nu! Men lyssnar man till hästen och vad den vill så löser sig nog allt :)

2011-07-30 @ 12:34:02
URL: http://prancing.blogg.se/
Postat av: Kerstin

Intressant inlägg! :) Håller inte med i allt, men det gör jag sällan, hi hi!

2011-11-17 @ 20:53:54
URL: http://stallrosen.bloggplatsen.se
Postat av: Annie Engström

Tycker du har sååå rätt! Håller med till hundra!
Jag går också efter SANHCP och rider även inom den akademiska ridkonsten!
Jag ogillar allt det ologiska inom den engelska ridsporten.
Älskar sitt inlägg, SUPER!

2013-11-22 @ 23:35:12

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0