Ögonblicksbilder


Tryck i gång musiken och läs

Något som det pratas mycket om när man ser mindre vackra bilder på hästar som blir illa bemötta av oss människor är ögonblicksbilder. Missvisande bilder från taget på en händelse under en 1000/dels sekund som man råkat fått på bild. Jag tror inte ett dugg på det. Det vi fångat på bild med kameran, det har hänt, hur skulle det annars ha hamnat där? Hur länge det pågått spelar ingen roll, och finns det smärta med i bilden, då har hästen upplevt den smärtan.

För att ge er ett par exempel så har jag fått lånat ett par bilder från Sarah Into, http://dayviews.com/#!/naturligtvis/ . Dessa bilder har hon tagit på en westerntävling på High Chaparall. Jag tror tyvärr dock att man fått liknande bilder under en ridtävling, körtävling eller från ett travlopp, så döm inte ut westerngrenen.



Denna bild är mycket tydlig, ryttaren hänger i tygeln, och hela mannens vikt har hästen i munnen. Hästen gapar naturligtvis för försöka bli av med smärtan, och lösningen är då inte att sätta dit en rem som förhindrar hästen att gapa. Hur som helst, hur skulle detta kunna vara en ögonblicksbild? Det går inte ihop, det här har hänt och bara för att hästen ser plågad ut och ni gillar ridning så är detta inte en ögonblicksbild, för dem existerar inte.

Ögonblicksbilder är för mig en undanflykt och en jävligt dålig ursäkt. Det är ett uttryck vi tar till för att försvara oss, för att försvara något vi kanske gillar, i detta fallet ridning. Vi känner oss hemska och mår dåligt när folk kommenterar illa på t.ex. westernbilder för att vi gillar westernridning. Vi kallar det ögonblicksbilder för att vi skall må bättre. Men hästarna då? Mår de bättre av att vi skyller bort handlingarna på ögonblicksbilder? Nej dem fortsätter att lida i tysthet, och vi varken ser eller gör något åt det. Och framförallt, alla okunniga, dem tror ju på dessa lögner, hur skall dem kunna öppna upp ögonen?

Kolla på denna bild ett tag, vad tror du hästen känner här? Vad ser du? Tänker du försvara detta, tänker du fortsätta kalla detta för ögonblicksbilder, eller är du redo att göra något åt denna djurmisshandel?



/Madde

Kommentarer
Postat av: anonym

VILKA SÖÖÖÖÖTA HÄSTAR <33333333333

2011-07-07 @ 19:30:55
Postat av: Madde

HAHAHAHA så jävla klockren är du Kräästäääjnaaah <3 :')

2011-07-07 @ 19:40:26
URL: http://prancing.blogg.se/
Postat av: Kim

håller med dej helt och hållet! så bra du är!

2011-07-07 @ 19:44:11
URL: http://kimogefja.blogg.se/
Postat av: :)

Håller helt med, sen e det ju så att att alla bilder är ögonblick, bra dåliga, om du förstår vad jag menar. Men när det e en fin bild så kallas det inte en ögonblicksbild och det e ju lite konstigt att det bara e dom dåliga som e ögonblicksbilder :)

2011-07-07 @ 19:56:26
Postat av: Alex

Själv har jag aldrig uppfattat begreppet ögonblicksbild på det sättet. En ögonblicksbild för mig är en bild som fångat någonting i precis rätt ögonblick vilket har gjort att bilden blivit fantastisk.

Men nej, det är inte okej att skylla ifrån sig på något som ögonblicksbilder för att bortförklara dessa bilder, absolut inte.



Men precis som du säger så händer liknande grejer även inom trav, hoppning, dressyr, fälttävlan och alla andra hästsporter.

2011-07-07 @ 19:57:49
URL: http://nightmaresangel.blogg.se/
Postat av: molly bergh♥

du har så rätt, människor behöver tänka om och se sanningen, istället för att skylla på "ögonblickbilderna"..

2011-07-07 @ 20:00:56
Postat av: JonnaNS - [FOTO&HÄSTAR]

Ögonblick finns. Problemet är hur många ögonblick det handlar om....

2011-07-07 @ 21:03:27
URL: http://jonnans.blogg.se/
Postat av: Madde

tack för alla kommentarer, blir så glad när ni kommenterar! Jonna: visst finns ögonblick, hela livet är uppbygt på ögoblick, men det folk menar är ögonblicksbilder, bilder på nåt som inte hänt, det tror jag inte på :)

2011-07-07 @ 21:19:14
URL: http://prancing.blogg.se/
Postat av: matilda

bra skrivet! :)

2011-07-07 @ 21:49:46
URL: http://travcheyerna.blogg.se/
Postat av: Anonym

Vad är det vi ska försvara? Att inte rida med bett på hästar? Ja, det gör säkert saken jävligt mycket bättre. En mjuk hand skadar inte hästen. Så enkelt är det. Sedan finns de dem som istället rider med en vass och hård hand, dessa har något att lära sig, de gör fel. Varför rida på hästen över huvud taget? Och varför göra det barbacka? Det är inte heller schysst mot hästen, och då speciellt barbackaridningen. Flera tiotals kilo på en och samma punkt på hästens ömma rygg, det skulle jag också vilja kalla fel. Och tränar man hästen fysiskt regelbundet, -vilket man självklart ska göra för hästens välmående-, och gör det enbart barbacka, skulle jag till slut vilja kalla det djurplågeri. Utan sadels tyngdfördelning blir tyngdpunkten otroligt centrerad, och hästen får till slut ont och ömmar. Och rider du istället med sadel måste du använda en gjord. En gjord är, -precis som bettet-, inte naturligt för hästen, och man måste därför vänja hästen vid det sakta och successivt. Gör du det korrekt, finner hästen inga problem med det senare i livet, detsamma gäller bettet. Den blir van, helt enkelt. Går du in i en flock med vildhästar är dom livrädda för dig, men kommer du till dem tillräckligt ofta, visar att det inte finns något att oroa sig för och talar lugn med dem, vänjer dem sig sedan vid dig, och du blir accepterad. Förstår du? Hästen måste vänja sig med saker. Dem är vilddjur, flockdjur och flyktdjur. Ingenting i dagens samhälle och miljö är naturligt för hästen, utan vi måste vänja dem vid det. Du verkar tro att bett är djurmisshandel, men där kära hjärtat, har du otroligt mycket fel. En hård och stark hand däremot, -det är djurmisshandel. En stark hand som håller en halsring är även det djurmissahndel. Börjar du se likheterna nu? Du verkar tro att klassisk ridning handlar om att skada och förstöra hästen. Jag vet inte vad du har fått för taskig uppväxt i hästvärlden, men jag kan lova dig en sak, -den är inte sann helt ut. Visst, det finns människor som vare sig med bett eller utan borde få sitta på hästryggen, men öppna ögonen och se dig omkring. Lär dig av kunniga människor, så ska du se att saker inte är så farliga som du verkar tro. Jag har absolut ingenting emot bettlösa alternativ, tvärt om. Jag rider också i halsring, sidepull och bosal när jag känner för variation. Mina hästar lyssnar ändå. Varför? För den respekt dem har för mig i ridningen sitter inte i bettet, utan i mina hjälper. Rösten, vikten och fördelningen. Jag kan förstå, att om du inte funnit de rätta känslan i handen när du ridit på bett, utan istället dragit i tygeln när du ska stanna eller svänga, kan man nog få den uppfattning du har fått. Kanske berodde det på att du satt på en okänslig häst, en häst som inte ridits korrekt av en duktig ryttare, eller för egna bristande kunskaper. Mitt tips till dig är då att ta hjälp av en duktig tränare som kan hjälpa dig att inse att man inte behöver dra hästen i munnen. Att istället sitta med den där fina känslan mellan hästen mun och din hand, där tygeln enbart har ytterst kontakt, är fantastisk och visar sant samspel. Du borde prova det, för det låter som om du aldrig någonsin har fått uppleva det. Jag lovar dig att det kommer vara värt det!

2011-07-11 @ 18:00:30
Postat av: Madde

Svar till anonym. Förmodar att detta inlägg hamnat fel och det kommer därför att behandlas som skräppost :)

2011-07-11 @ 18:17:53
URL: http://prancing.blogg.se/
Postat av: Emma - Strof@bdb

Håller totalt med dig!

Du får såklart säga till om du vill använda mina bilder osv i inlägg, fotograferar tyvärr mycket sådant här ):

2011-07-12 @ 05:37:07
URL: http://cembra.blogg.se/
Postat av: amanda

hur bra som helst! håller med dig till hundra procent!

2011-07-14 @ 12:59:51
URL: http://haringenblogg.inteblogg.se
Postat av: Philip

Vem det nu än va som skrev den långa kommentaren så har hon väldigt rätt allt hon säger! Inte skräppost för det hon/han skriver är vettigt och man bör ta sig tid att läsa det och lära sig utav det. Självklart är missbruk utav bett osv inte försvarbart men man får vända lite på sakerna och se det ur ett annat perspektiv som hon/han skriver att barbacka ridning osv kan vara minst lika skadligt!

2012-02-06 @ 14:29:05

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0