Billy Bus

Vaknade runt 12, gick upp klockan 1 och sedan så åt jag frukost och åkte till Billy. Nu så har jag med mig svans ifrån honom hem och vet hur det känns att bli utstirrad av kossor, skena i ca 10 minuter helt panikartat och coolt nog så vet jag även hur det känns att slå i huvudet i en rundbal. Aj säger jag bara.

Som ni kanske kunde gissa så var det en katastrof till ridtur, därför så har jag inte updaterat än. För det första så var Billy helt utom sig av energi, han ville bara gosa till en början men så fort som jag satt upp på honom så började han trippa och slänga med huvudet. Så jag tänkte att idag så skulle vi köra på med lite mer tempo, och det var väl Billy med på tills vi kom bort till grusvägen där vi skulle trava på lite. Så fort som jag bad honom att trava så drog han ner huvudet och försökte bocka av mig, så jag tänkte att någonting kanske var fel och hoppade av och tog av sadeln. Jag kände igenom hela ryggen och sadlade om, han reagerade inte alls på sadeln. Så jag kände igenom benen och det var inget problem med dom heller och han hade heller inga stenar i hovarna eller liknande.

Jag hoppade upp igen och det gick bra, tills vi kom fram till en åker där dom nyligen staplat upp rundbalar. Med andra ord så hade vi inte ridit förbi dom förut. Men det tänkte jag inte på särskilt mycket, utan jag ställde honom bort ifrån balarna och fortsatte trava. Självklart så kände jag att han spände sig lite, men han reagerade inte på dom någonting mer. Så jag fortsatte trava och när jag bad honom fatta galopp så drog han igång med bockandet igen. Sen så flög det ut en ganska så stor fågel ur gräset (som troligtvis hade sitt bo där och flög ut för att avleda "hotet" från ungarna) som han blev livrädd för. Så han tvärvände på en bakhov och drog iväg i panik, jag fick ingen kontakt med honom över huvud taget på säkert 10 minuter och fick slå till honom över bogen en gång för att ta honom tillbaks till nuet. Det fungerade men fick honom att tvärnita så att jag ramlade av på grusvägen och slog bakhuvudet i en rundbal. Fy vad ont det gjorde, men jag känner att jag förtjänade det, för jag slog faktiskt till honom. Men jag känner att hellre att jag slår till honom/tar tag hårt i honom en gång än att han ska skena ut på vägen..

Hur som helst så satt jag upp igen och fortsatte ridturen och då så gick det bra, sen så kom vi fram till en kohage och ja, det var väldigt många söta kossor där tyckte Billy! ;)







/Matilda

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0