Att se hästen

En sak som stör mig är att när folk laddar upp bilder på deras älskade hästar så är det nästan alltid en bild på deras huvud, redigerad såklart. Varför? Varför värdesätter vi deras huvuden mer än övriga delar av kroppen, är hästen sitt huvud? Och redigering, är inte hästarna vackra nog som de ser ut nu?

Alla är vi själer placerade i olika kroppar, d.v.s vi använder kropparna som material, är det då inte själarna vi skall se och inte kropparna? Själen fyller hela kroppen, varje kroppsdel har sin funktion. Men huvudet, varför är det mer värt, tänker vi med det? Jag skulle inte vilja säga att vi tänker med huvuden, utan att vi känner med hela kropparna, med hela själen och jag ser Hymra för den hon är. Jag ser hela henne, hennes hovar, hennes öron, hennes man, hela hon är vacker. Hennes svans är inte mindre hon än hennes huvud.

Och redigeringen? Varför redigera hästen, är den inte nog vacker för dig? Vad är det vi vill få fram, att vår ägodel är mer värd än andras? Jag förstår att man kan redigera för att man tycker det är kul, kanske förbättra kvalitén osv, men att ändra utseendet tycker jag är sjukt.

Jag förstår att ni tycker att jag verkar överdriven efter denna text, men tänk efter - ser du din vän för den är? Är din häst bara ett vackert ansikte? Många har kommit långt i deras utveckling och ser hästarna för dem de är, men långt ifrån alla.





/Madde


Kommentarer
Postat av: Josefine

Fan va bra skrivet! helt rätt!

2011-07-24 @ 23:37:33
URL: http://teamhusebacken.blogg.se/
Postat av: Hanna

Ja men du, du vet skolfoton, varför tar vi inte kort på allas händer och fötter istället då da?? Det är ju vi, vår själ, i fötterna också!!

2011-07-29 @ 13:24:53
Postat av: Madde

Jag vet inte hur ni gör på era skolfoton, men på våra så är då hela vi med!



Tack Josefine! :)

2011-07-29 @ 14:40:16
URL: http://prancing.blogg.se/
Postat av: JonnaNS

Du har en väldigt bra poäng. :) Diskuterade detta med min vän efter att ha läst inlägget, och vi höll båda med, men sa också båda att ögonen säger väldigt mycket.

Kanske har det lite att göra med att man lägger upp bilder på ansikten, för att ögonen kan uttrycka så mycket. En bild av hästens mage visar inte lika tydligt som ögonen vad hästen känner exempelvis. ;)



Och det där med att redigera bilder kan jag tycka är okey, men inte att retuschera om man ska visa hästen.

Ska man däremot visa en BILD, då kan jag tycka att det är okey. Om jag vill visa upp en vacker bild, ett konstverk, då kan jag ibland redigera bort ett staket osv för att skapa en bättre helhet.

En konstnär som målar en tavla skulle förmodligen inte tänka "här vill jag egentligen ha en grön färg, men det finns inte, så jag tar en rosa".



Okey, självklart finns det nytänkande snubbar som säkert skulle göra det, men du förstår principen. ;)

Blablabla babbel... Men helt enkelt, jag håller med dig, men jag kan ändå se det ur det motsatta synvinkeln! .)

2011-07-30 @ 01:36:21
URL: http://jonnans.blogg.se/
Postat av: Madde

Tack för din kommentar Jonna! Håller med dig. Ögonen säger otroligt mycket, det kan jag inte säga emot. Det jag menade dock var att hästen är för många ett vacker ansikte.



Och det med redigeringen, själv redigerar jag aldrig men som du säger så är det egentligen inte fel att tex ta bort ett staket eller dyl. Däremot att tjocka manen, ändra färger, lägga till små detaljer och få det att se naturligt ut för att ens ägodel innebär status, DET tycker jag är fel.



Men tack för kritiken, jätte kul att läsa :D

2011-07-30 @ 02:04:32
URL: http://prancing.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0