Komprisation

Jag är helt säker på att många av er som har en villkorslös och kravfri relation tillsammans med sin häst har fått det problemet att man tillsammans med hästen måste utföra något utan vilja. Det kan vara verkning, veterinärt eller akut lastning av en akut anledning - eller något annat.
Hur skall man då reagera och aggera?
Man vill ju egentligen inte utan hästens vilja, hur skall man då lösa det? Kommer hästen att hata en och lämna en?

Jag kan inte svara för alla fall, men nästan alltid går det att komprisera - ett ord jag avskyr i ridsamanhang då det för mig har den betydelse att "komma på en annan väg till tvång". Men det finns faktiskt tillfällen då jag kan föreslå att man kompriserar med hästen.

Jag kan ta ett exempel:
En dag när jag jobbade  behövde jag spola av en häst då den hade sår som behövde rengöras akut. Jag frågade henne en gång om hon ville följa med in till spolspiltan, men hon sa nej. Jag accepterade det och visste sen tidigare att hon vägrar gå in där och hon har flera gånger varit nära döden i spolspiltor, så för mig är det oacceptabelt att få in henne där utan hennes vilja. Men benet behövde spolas och det var snabbt, vad gjorde jag då? Jo jag tog givetvist ut slangen från spolspiltan och spolade hennes ben utanför spolspiltan, vatten får man alltid bort på ett eller annat sätt. Vi komprissade, hon behövdes spolas akut och hon ville inte gå in i spolspiltan av sina skäl, men vi klarade oss igenom det på ett bra sett och båda var nöjda.

Det jag vill komma fram till är att ifall du verkligen är tvungen till något, tänk om och försök komprissa för problemen går oftast att lösa på ett bra sätt.


Delar morot med Hymra

/Madde

Kommentarer
Postat av: Iida

I have this thing with Ronja...that is basicly based on trust. She trusts in me in these moments that I want the best for her, because i always do and i have never let her down. And it helps when i talk through exactly what and why is happening. It doesn't work always, but usually, facing something urgent, it does...that is when I am centered and trustworthy. When I myself am a chaos and nerveous, it might not work, of course. (: And she doesn't hold a grudge, thank god, but always forgives and understands.

2011-12-03 @ 11:19:24
URL: http://hobuneronja.wordpress.com
Postat av: Madde

It sounds fantastic Iida! This is exactly how it should be, everything is based on trust. And when you yourself are not in balance then it is obviously impossible. :)

2011-12-03 @ 12:43:20
URL: http://prancing.blogg.se/
Postat av: Anonym

Kompromiss tror jag att du menar? :P

2011-12-07 @ 02:29:19

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0