Mer skolproblem

Idag så tog sommarlovet slut och jag och Tiina tog oss till Hushagsgymnasiet för att börja denna termin på vårt nya gymnasiumval. Klassen var inte så stor vilket positivt, dock så var 95:orna väääldigt ... små! Skall väl dock inte dra alla över en kamm, men några var faktiskt oroväckandes små, haha! Hur som helst, vid luchen så kom jag på att det här kändes faktiskt inte rätt. Inte alls. Jag ringde min gamla mentor och vi pratade lite, jag skall alltså komma dit imorgon för att prata mer med han och rektorn och skall även få lite information om hur upplägget kommer att se ut.

Medans Tiina, Jonna och resten av min nya klass "RL 1C" satt och lyssnade till deras/våran mentor så fick jag ha två långa trista möten med studievägledaren, och imorgon kommer hon att skriva över mig till Faluns Praktiska Gymnasium igen! Jag kommer alltså att gå över helt till min gamla fina klass! Vad är skillnaden denna gång då? Jo jag kommer ej att gå hovslageri, utan "häst" istället, vilket jag även fick reda på att dem andra hovtjejerna bytt till! Klassen är dock densamma, men slipper hovslageribiten och kan välja praktik lite mer efter vad jag verkligen vill praktisera någonstans.

Praktiken, praktiken skall läggas om på ett nytt sätt iår. Vi kommer att vara 4 veckor i skolan, 4 veckor på praktik, och så håller det på så under hela läsåret. Praktik är dock en felbenämning då det faktiskt heter APU=Arbetslagd Praktik Utbildning. Under de veckorna vi är i skolan så består Torsdag och Fredag av YRK, dvs vi som går "häst" kommer att få hålla på med detta ämne, antingen på skolan eller så åker vi iväg någonstans. Vecka 38 skall vi ut på praktik, vi kommer säkert prata massor om detta imorn, jag och mentorn, men ifall det går att ordna så kommer jag förmodligen att vara i Malmö under dessa APU veckor. Jag vet dock inte hur det skulle fungera med att vara utan Hymris varannan månad, men samtidigt så blir det ju även lov och sånt, så vi får se hur mycket APU det blir. Om inte annat så kanske jag kan växla mellan olika platser.

Allting slutade ju bra, eller? Nej jag vet faktiskt inte. Det känns rätt att vara på FPG igen, men samtidigt så vet jag faktiskt vad jag vill jobba som senare. Lastbilsförare. Valet är solklart för mig, det är vad jag vill bli. Det finns en utbildning där jag utbildar mig inom lastbil samt får lastbilskörkort gratis, egentligen så vill jag gå denna linje. Men jag vågar inte. Är för feg. De andra kan massor, jag kan inget. Skulle tyvärr tröttna i längden, men ja, hade jag gått i nian nu så hade jag valt annorlunda. Jag kommer att utbilda mig till det här hur som helst efteråt, men pappa har kommit med skräck beskedet att ett lastbilskörkort kostar ca 100.000.. Hmm, gud vad svårt det är med skolval! Vi är alldeles för unga för att välja än.

Och sen vill jag faktiskt be om ursäkt för min otroligt dåliga bloggning. Skriver om heeelt fel ämnen, men det är så att det har varit ganska mycket för mig nu så det har tyvärr blivit såhär. Jag lovar det blir mer Hymra, och mer texter snart! Bara jag får iordning på allt.

/Madde

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0