Hymras hovvård

När Hymra kom till mig så hade hon innan verkats med en Vinkelslip av ägaren själv. En vinkelslip är ett verktyg som man använder till slipning och kapning av metall och sten, dvs verkligen inget man hanvänder till hovvård. Det har i sin tur lett till att ingen fått verka henne, och hennes hovar såg förjävliga ut. Vi känner en hovslagare och då jag vet att han aldrig skulle slå tillbaks så fick han ta hand om verkningen. De tre första gångerna åkte han i väggen, men han hade om tur var tålamod och numera har hon stått lös på gången! Hans verkning stämde dock inte in med Hur hymras hovar vilel se ut, men var samtidigt den enda som fick verka henne. Men nu har jag som sagt var äntligen fått tag i en hovvårdare, Emma!

Emma kom för första gången igår, och tyvärr började det lite dåligt med att Hymra står på bete och ej gillar ppbindningsplatsen, är väldigt orolig där.. Men Emma hade tålamod, Hymra stod itne still, ville inte lyfta fötter, skulle dra henne i byxorna, trycka ned henne på ryggen när hon stod böjd, men hon hade tålamot med Hymra vilket jag är jätte glad över. Hon använde en "hoofstand" vilket Hymra aldrig varit med om, men det gick ganska bra med den, hon var åtminstonde inte rädd för den!


bild på hoofstand i tre olika storlekar, shettis, standar och större kallblod. Den gröna gummigrejen som är på nu lägger man hästens ben på när det är böjt och man verkar, den svarta gummigrejen används när hästen har sitt ben sträck framåt. De runda ringarna är magneter som man fäster sina verktyg på.

Hon tyckte hur som helst att hon var ganska slät och fin i hovväggen, inga dumma foderränder/fångkänningar osv, dock något utflyten (lång i tån) men det kommer att ordna till sig! :) Strålarna var också släta vilted tyder på att hon har använt dem, dock har hon gått lite väl mycket på hovväggarna.. Det här var i alla fall första verkningen och det tar ju tid att rehabilitera hoven! Jag skulle inte vara rädd för att använda bootsen, och hon kommer tillbaka om ca 4 veckor! Så än finns det hopp, Hymra kommer nog att få fina hovar!  Jag skall också gå SANHCP grundkurs 27-28 Augusti och sen underhållsverka Hymra själv, så då komemr Emma att komma hit med längre uppehåll för att kika att hovarna ser fina ut och att jag har gjort rätt.. :)


HB (höger bak)


Hymris :)

/Madde


Kommentarer
Postat av: amanda

Hur tycker du att vinkeln på hela kotleden/kronleden ser ut!?

Din häst är inte gjord för den typen av verkning. Jag gissar på att hon kommer få någon typ av komplikationer pga detta.



Är det värt att låta hästen lida i x antal månader för att i slutändan få en bra hov?

2012-03-15 @ 23:39:21

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0