Frihet

Vad är frihet egentligen? Är det att släppa ut hästen i skogen och säga att nu är du fri till att göra vad du vill, eller är det att helt enkelt ge hästen en valmöjlighet till att säga ifrån? För mig så är det svarsalternativ nummer två, att ge den en valmöjlighet och tillåta hästen att säga nej, jag vill inte. 

Friheten existerar inte längre i hästarnas värld, dom flesta är hanterade ifrån födseln och hagen har blivit deras frihet. Så vad händer då när dessa dyra hästar stängs in i supersmå boxkvadrater för att få lite friskluft, när dom har manen i knoppar, svansen i svansskydd, ett täcke på sig och skydd över hela benen - Är det frihet för den hästen, eller är det djurplågeri, då just den hästen säkerligen inte vet om någon annan form av frihet. Just denna häst kanske har det superbra i sin lilla fyrkant, och står där och tänker "Det här är livet" med en stor lycka i sitt hjärta, den kanske lyser upp när dens ryttare kommer in och säger att "Nu är det dags för träning igen". För hästen vet inget annat liv, och antagligen så uppskattar hästen sitt liv då och utvinner det positiva ifrån det. Och det är just när ni läst denna text, som ni bör ställa er själva frågan;

Vad vet vi, och vilka är vi att döma andra för detta?

Man kan inte göra mer än att försöka hjälpa till, men vill inte den personen ha din hjälp så får du helt enkelt acceptera det, hur gärna du än vill. För vill ingen ha din hjälp, så kommer ingen att lära sig ifrån dina upplevelser och erfarenheter. För även om du står för stora skogshagar, så kanske inte andra gör det. Sprid din kunskap, men visa respekt för andras åsikter och försök inte att köra över dom med en moralpredrikan om vad som är rätt och fel. För det som är rätt i dina ögon, kan vara helt fel i andras.

Så nu, så tänker jag utmana mig själv och vill att ni ska döma mig till 100% och säga vad ni vill om mig. Jag tål hårda ord som snälla, och jag vill att ni dömer dessa två bilder på mig och B, även om den första är lite ofokuserad.





/Matilda

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0