Fördommar

Hej!
Detta är varken Madde eller Matilda som skriver, jag heter Johanna och tänkte skriva mina åsikter angående fördommar. Jag vet vad ni tänker nu "åhnej inte ett till inlägg om hur man inte ska dömma travare, inte ett till inlägg om hur hon ska skriva om att skogsmullar visst kan rida i paddock". Detta inlägget kommer inte handla om det det kommer handla om de fördommar jag har utav hästarnas välmående, eller djurens välmående utan att känna dem. Alltså en tankeställare för alla "naturligt tänkande" människor.

Människan har en tendens att alltid tro att det är jag själv som har rätt, som gör på det bästa tänkbara sättet. Gör man inte som jag så gör man fel. Och nu för tiden så tycker de allra flesta att det naturligare alternativet är bättre än allt det andra. alltså bettlöst (helst helt löst) inte skor, inget stall utan lösdrift osv. Jag är inget emot det jag ligger också åt det hållet men ger det då oss rätten att lägga oss i något som inte har med oss att göra, som vi inte har någon aning om varför en viss person gör på ett visst sätt?
(Paint skillZZZZ)

Om jag hade sett en häst med täcke en solig dag så hade jag genast börjat tänka "herregud, hur kan människan sätta på sin stackars häst täcke i detta fina vädret! Det är ju vindstilla och 14 grader!" Jag tror vissa känner igen sig, antagligen har människan satt på täcke i förebyggande syfte fall om det börjar regna/hästen är klippt/hon vll inte att hästen ska bli smutsig men det kan också vara så att hästen precis haft ett kolik anfall och ägaren har täcke för att hålla rygg/njurar/länd varma eller snarare att de inte ska bli kalla.
Förstår ni vad jag menar? Vi vet inte varför de har t.ex. täcke på hästen men det kan mycket väl bero på att hästen precis varit/är sjuk. Och vi börjar tänka nervärderade tankar om hur korkad människan är när människan i själva verket försöker rädda hästen. Det stör ingen, utom oss själva. Är det inte ganska onödigt att lägga sig i vad andra tycker och tänker och speciellt gör?
Självklart ska man insperera och hjälpa och om man ser att någon gör på ett sätt som man inte gillar så kan man ju säga till "jag hade gjort såhär/testa att..." Men att lägga sig i andras liv och klanka ner på dem tycker inte jag är rätt att göra. Men det är såklart inte det lättaste, jag tänker också typ "fan vad korkad hon är som gör si och så" och antagligen kommer jag alltid tänka så.
Ta inte förgivet att andra gör fel, ta inte förgivet att det är du som gör rätt för du utvecklas hela tiden och hittar hela tiden nya sätt som du anser är rätt. Om några år kommer du kanske tycka att vad du gjorde nu (alltså idag) är helt fel och du undrar hur du kunde ens tänka tanken på att göra som du gjorde.
Rörig text? Antagligen, men kom ihåg varken Matilda eller Madde har någoting med den här texten att göra, så om ni tycker att texten är korkad säg det inte till dem, utan mig ;) //Johanna

Kommentarer
Postat av: Sabina

FYFAN vad klok du är!

2011-08-31 @ 21:35:11

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0