Flugmedel

Har fått många tillfrågningar ifall jag kan skriva om flugmedel, jag har redan skrivit ett inlägg men gör här ett nytt men lånar dock lite från mitt gamla inlägg.

Flugmedel, ett medel som skall hålla flugor borta från våra kära hästar. Vad innehåller det? Hur värkar det? Och hur påverkas kroppen av det? Flugmedel finns i olika varianter, som gele, sprayform, salva osv. Det kan vara gjort av kemiska ämnen och det kan vara gjort av växter och örter. Det kan värka länge, det kan värka kortvarigt. Det man måste komma ihåg med dessa medel är att det är individuellt. Dvs, ett medel som fungerar till en häst kanske ej fungerar till en annan, och ett medel som fungerar bra i en del av landet kanske inte alls fungerar i en annan del av landet. Det finns alltså mycket som påverkar hur medlet kommer att värka och just därför är det svårt för mig att bedömma dessa medel, men jag tänker istället skriva om vilka jag rekomenderar som har fungerat för mig och ej skadar hästen/miljön, och även medel som jag ej skulle spraya/applicera på en häst.

Det vanligaste medlet vad jag förstått är Absorbine Ultrashield. Detta skall hålla i 14dagar och är i sprayform. Ultrashield har livstid karens, dvs medlet har påverkat kroppen så pass mycket att den skulle vara farlig att äta. Och nu skall faktiskt detta medel förbjudas, den 30 juni gick licensen för försäljningen utav detta preperat ut men förlängdes dock med 6 månader. Så vad som kommer hända med detta flugmedel återstår att se, men det är redan nu svårare att få tsag i då många hästsportsbutiker har slutat sälja det.


Denna text skall gå att läsa på baksidan av flaskan:

- If on skin or clothing, take off contaminated clothing. Rinse skin immediately with plenty of water for 15–20
minutes. Call a poison control centre or doctor for treatment advice.

-If inhaled, move person to fresh air. If person is not breathing, call 911 or an ambulance, then give
artificial respiration, preferably by mouth-to mouth, if possible.

-If swallowed, call a poison control centre or doctor immediately for treatment advice. Do not induce vomiting unless told to do so by a poison control centre or doctor. Do not give any liquid to the person. Do not give
anything by mouth to an unconscious person.

Vi kan alltså dö utav detta, vilket i alla fall jag inte tycker är så trevligt, eller? Att vi sen sprayar på detta på hästarna är än mindre trevligt, läskigt tycker jag. Absorbine Ultrashield innehåller också en mängd av gifter som är anledningen till varför dens kropp påverkas som den gör och varför vi, djuren och naturen kan skadas utav det.

Jag skulle inte vilja rekomendera detta flugmedel till någon annan, vet också att det imånga fall inte ens fungerar. Och när det fungerar så vet vi ju varför, gifterna.




Renons är ett till mycket välkänt flugmedel. Jag vet ej lika mycket om detta som ultrasiheld men vet att även detta i alla fall innehöll gifter innan och hade livstids karens. Kan tänka mig att detta liknar ultrashield en hel del men eftersom jag ej har tillräckligt med information om detta så vill jag ej skriva mer än så. Själv skulle jag dock inte använda detta.




Pioneer midge balm

Detta är ett balsam jag själv har använt lite denna sommar. Det gjort utan 100% naturliga råvaror och innehåller ej kemikalier och gifter. Pinoeer midge balm är mycket klåddämpande vid knott och eksem och fungerar även bra som insektsmedel. Anledningen till att jag valde just detta var för att det just är klåddämpande och även fungerar mot eksem, dvs det har mer egenskaper än att endast hålla flygfäna borta.

För mig har detta fungerat, är jätte nöjd! Men självklart så beror det ju på häst, miljö osv. Jag skulle ända vilja rekomendera detta till er. Det är dyrt men prisvärt, 320 för 500ml. Det är i balsamform och ej spraybart, det är dockej hårt som kräm. Utan mer som det shampoo och balsam vi själv använder till oss människor. Det kletas lätt på med handen eller en svamp. På hovbalans.com kan ni hitta detta. Där finns även fler insektsmedel, många av dem naturliga och utan gifter, men detta är det ända jag själv har testat.

Denna bild hittar ni på hemsidan, flaskan ni får hem har dock en lite annorlunda ettiket.

Sen kan man ju naturligtvis göra eget flugmedel, jag har ett nu jag sprayar på flugtäcket som jag gjort själv. Jag är dock inte så mycket för recept, och jag har i olika saker varje gång men kan försöka beskriva hur jag gjorde senast.

Jag fyllde en stor kastrull med vatten och lät det koka upp. Under tiden så skalade jag en hel vitlök och pressade i vitlöksklyftorna i kastrullen med vattnet (använd en vitlökspress). Efter vitlöken hällde jag i en mängd med timjan, hur mycket har jag absolut ingen koll på, men ha i så mycket ni tycker verkar bra. sen så stängde jag av plattan och silade allt så att det blev fritt från gegga och lät det sen svala.

Detta har funkat toppen för mig, det luktar illa men det är väl vad som är meningen med det! ;)

Ett medel jag nyss upptäckte genom google bildsök var Absorbine ultrashield green, natural fly repellent. Jag vet tyvärr inget om detta, men kanske tas det fram mer nu när Aabsorbine Ultrashield förbjuds? Skall forska mer om det i alla fall, någon som vet något om det?

Absorbine UltraShield Green Natural Fly Repellent (Absorbine)

/Madde



Kommentarer
Postat av: Anonym

verka*

2011-08-10 @ 20:02:14
Postat av: Emma

Det bästa är att göra eget, då vet man ju faktiskt vad man sprutar på hästen sin.

2011-08-10 @ 21:37:02
URL: http://cavall.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0