Bill

Nu så är jag hemma från B, det vart en lite längre runda runt Hemberg idag. Så jag var väl ute i kanske två timmar med honom, mycket skritt då det är en utav de bästa fettförbrännarna. Kameran fick tyvärr inte följa med heller då den var slut på batteri. Men det kommer fler dagar antar jag, även om jag gärna haft bilder ifrån både imorse och idag då det var fin dimma + sol imorse i stallet och strålande solsken och lite duggregn nu på eftermiddagen/kvällen. 

Under ridpasset så blev det väldigt mycket fokus på rakriktning, det är någonting som B har väldigt svårt för då han (såklart) vill se sig omkring. Men när han ska arbetas i dressyr, så ska han arbetas. Det är någonting som behövs och då så ska han gå med på det för att må bättre i sin kropp. Om halsen är rak, så ska frambenen vara påväg åt samma håll och bogen i samma riktning utan att skjuta ut åt något håll. Okej om han blir rädd för någonting och hoppar iväg, men annars så gäller dom reglerna. I svängarna längs med vägarna så jobbade jag med att han skulle hålla sig till "spåret", alltså inte skjuta ut bogen åt höger/vänster i svängen men endast ställa sig i nacken och ställa igenom hela kroppen. Det blev med andra ord mer fokus på honom och mindre på mig, jag försöker anpassa min sits efter vad han behöver, inte för att den ska se ut som på en dressyrtävling. 

Det är för övrigt någonting som jag tycker att många borde tänka på när dom rider, att hästen inte kommer att gå perfekt för att du har den perfekta lodräta sitsen, vissa hästar behöver mer stöd bakåt på höger/vänstersidan, så då så kanske just den skänkeln får ligga lite längre bak än den andra för att hästen ska kunna söka  rätt stöd på bettet sedan. Så tänk på det när ni rider, självklart så ska inte hälarna peka uppåt och händerna ligga ned, men en sits som är korrekt i grunden men anpassas på detaljerna till hästens behov! :)


/Matilda

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0