Träckanalys

Igår följde karro med till stallet, jag tog träckprov på Hyrmis och skickade iväg det. Hoppas på svar så fort som möjligt!
Jag använde mig utav kollamasken, jag hade tänkt att använda mig utav maskkontroll men jag behövde svaret snabbt och kollamasken finns på apoteket. Jag kan tipsa om www.maskkontroll.se annars, bra priser och kunderna verkar vara väldigt nöjda med dem! 


            

Träckanalyser är inte helt att lita på tyvärr, visar den att hästen har mask - då har den det. Men visar den 0 EPG (ägg per gram) så har hästen förmodligen mask ändå. Men jag vill göra analysen ändå för att se hur maskmedlet verkar. Jag kommer att använda mig utav Verm-x, ett naturligt avmaskningsmedel. Anledningen är många, men de traditionella avmaskningsmedlerna har många bieffekter, de är giftiga för både häst, andra djur och natur. Verm-x finns i många "utföranden", jag hade tänkt att testa antingen pellets eller flytande. Jag är inget fan av pellets men som avmaskningsmedel tror jag att det kan fungera ändå.



Idag 16:00 kommer den nya hovformsspeciallisten och skall verka Hymris, om det går så att säga. Det är väldigt lerigt i hagen nu så jag tänkte att jag skulle ta in Hymra i stallet först för att spola benen. Hoppas att hon kan hålla humöret lite iallafall efter det. Hon och stallet är fortfarande inte kompisar, men jag hoppas att det går över sen!

/Madde



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0